Thursday, April 11, 2013

Tehnica Pomodoro


Ce este?

De tehnica Pomodoro am aflat complet intamplator pe internet acum doi sau trei ani. Tehnica Pomodoro a fost dezvoltata de un italian, care in timpul facultatii, gandindu-se cum poate sa acopere cat mai mult indatoririle de student, a dezvoltat aceasta idee a tehnicii Pomodoro. Acesta s-a folosit de un ceas de bucatarie in forma de rosie (rosie in italiana este "pomodoro"), pe care l-a setat pe secvente de timp in care sa dea tot ce are mai bun din el, ca apoi sa ia o pauza. De aici pana la tehnica Pomodoro a fost un drum scurt.

Tehnica Pomodoro este o unealta de gestionarea a timpului prin impartirea acestuia in segmente de 25 de minute urmate de o scurta pauza. Pauzele dese se considera a imbunatati agilitatea mentala. Pentru aceasta tehnica se poate folosi un ceas de bucatarie, un ceas sau o alarma, sau se pot folosi aplicatiile de pe internet care sunt gratuite si care functioneaza ca un ceas de bucatarie virtual (le voi enumera mai jos).

Cum ne ajuta?

Tehnica Pomodoro ajuta prin urmatoarele aspecte:
  • te "forteaza" sa te concentrezi cateva minute doar pe un singur lucru, o singura activitate;
  • poate fi setat pe intervale mai lungi de timp, in functie de dificultatea activitatii pe care dorim sa o finalizam;
  • e un reminder destul de puternic (cel putin pentru mine), ca sa te concentrezi pe ceea ce ai de facut si sa te lupti cu stimulii exteriori (cum ar fi Facebook-ul, navigatul pe internet, visatul cu ochii deschisi, risipirea in lucruri mai putin importante);
  • e o metoda ingenioasa care ne ajuta in managementul timpului;
  • poate fi aplicata si celor mai mundane activitati (eu am folosit-o si cand trebuia sa fac curat).

Cum se foloseste?
  • decizi asupra carei activitati vrei sa te concentrezi;
  • setezi pomodoro la 25 de minute;
  • lucrezi pana trec cele 25 de minute si suna ceasul;
  • iei o pauza de 5 minute;
  • treci la un alt pomodoro;
  • la fiecare 4 pomodoro iei o pauza mai lunga de 15 sau 30 de minute.



Unelte de care va puteti folosi:
  • un ceas de bucatarie clasic;
  • unelte pe pagina oficiala a tehnicii aici;
  • cartea in format PDF despre tehnica Pomodoro aici;
  • aplicatiile gratuite de pe internet.

Aplicatii tip Pomodoro 

-pentru calculator:

-pentru Android:

-pentru iPhone:

Experienta mea

Pentru mine tehnica aceasta a fost o revelatie. Personal mi-e foarte greu sa ma concentrez cand lucrez la calculator, cu atatea distractii disponibile. Fie ca scriu pe blog, fie ca traduc, fie ca scriu un email, sau intreprind o activitate care necesita o atentie sporita si neimpartita, mintea mea va fi atrasa de orice altceva din minut in minut. Lucrul cu Pomodoro m-a ajutat sa imi pretuiesc mai mult timpul si sa ma concentrez aproape 100% pe ceea ce aveam de facut. Pot spune ca o mare parte din postarile de pe acest blog si din traducerea pe care o am de facut cu cartea au fost realizate cu ajutorul Pomodoro. 


Pe calculator folosesc Foscus Booster, iar acesta poate fi setat incat sa apara ca un mic ceas undeva intr-un colt al ecranului. De fiecare data cand eram tentata sa inchid fereastra la care lucram, ca sa intru pe Facebook, sa verific mailul, sau sa ma mai uit pe Pinterest, Focus Booster imi reamintea ca altceva am de facut in acel moment si ma intorceam cu usurinta la lucru.

Pentru activitatile in afara calculatorului ma folosesc de Pomodroido, un Pomodoro pentru platformele Android. Asa ca mi-am instalat pe tableta Pomodroido si-l folosesc cu succes in diferite treburi, fie ca fac curat, sau pictez :).

Sper sa va placa si voua aceasta tehnica si poate o veti si incerca. Mie mi-a fost de mare folos si inca imi este. Succes!

3 comments:

  1. Tehnica asta are o oarecare legatura cu intervalele de 15 minute in care trebuie sa lucrezi in cate un loc din casa prin rotatie a lui Fly Lady. De fapt nu se stie cine pe cine sau de la cine s-a inspirat.

    Dar, da mi se pare revelatoare

    ReplyDelete
  2. Raluca, da, seamana. Pana la un punct multe metode de sporire a productivitatii seamana intre ele. Dar tehnica Pomodoro cred ca are intaietate pentru ca a fost dezvoltata prin anii 80 si a avut ca scop initial sporirea concentrarii asupra studiului scolar.

    ReplyDelete
  3. Ingenioasa tehnica!Eu fara sa-mi dau seama trec de multe ori de la un lucru la altul...din dorinta de a termina mai multe odata!insa ar fi o tehnica buna cand intru pe claculator si mi-e greu sa ma desprind. :)

    ReplyDelete

Pericol de electrocutare!

Aș fi vrut să scriu pe blog despre un subiect mai vesel, sau plăcut, dar cum pe mai toate canalele media găsim mult conținut lipsit de subst...