Sunday, January 6, 2013

Ce carti cititi?

Cand am descoperit blogul Adrianei, mi-au atras atentia cateva postari la care as fi vrut sa raspund si eu aici pe blogul meu. Una dintre ele era legata de citit. Adriana ne intreaba daca ofertele pe care le semnaleaza ea pe blog ne sunt utile, daca facem comenzi online de carti, sau cumparam din librarii si daca avem timp sa citim.

Eu cred ca orice oferta semnalata este buna, indiferent din ce domeniu este cartea respectiva. Cartile pentru copii, cartile cu retete, romanele, cartile de dezvoltare personala, biografiile cred ca au mare cautare si sunt mereu utile. Personal tin destul de putin cont de aceste oferte, mai mult din cauza ca mi-am impus sa nu mai achizitionez nimic nou pana nu ajung la un numar rezonabil de carti citite. De cand cu libariile online mi-a fost foarte usor sa cumpar carti pe diferite teme cu gandul ca le voi citi rapid, adunand in timp o serioasa colectie pe care n-am reusit sa o parcurg decat jumate. Desi dau constant din ceea ce am citit, sau din cele pe care nu le-am citit si stiu sigur ca nu le voi citi, tot a ramas un numar considerabil de carti necitite. Dar nu-mi fac probleme pentru ca ce am deja acopera mai toate ariile care ma preocupa: istoria artei, teologia si teoria icoanei, psihologie, literatura, ortodoxie, alimentatie sanatoasa si retete naturiste, istorie, poezii, carti privind dezvoltarea personala, etc.

Referitor la intrebarea de unde luam cartile, eu am devenit fana a librariilor online. Librariile clasice, cu punct fix de vanzare sunt tot mai putine, iar costurile cartilor de la Diverta sau de la Carturesti m-au facut deseori sa bat in retragere. Majoritatea cartilor mele sunt cumparate de pe internet si foarte putine sunt luate din librarii.

Timp de citit imi fac si daca nu am. Pentru mine lectura a insemnat o adevarata terapie in multe momente dificile ale vietii mele. Stiu exact si momentul cand m-am apucat de citit, eram prin clasa a6a si am citit  "Robin Hood", carte pe care am gasit-o in biblioteca familiei. Am fost irevocabil captivata de lectura. Apoi mi-am facut abonament la biblioteca scolii si mi-au ramas in minte cu o puternica impresie "Robinson Crusoe" si poeziile Anei Blandiana, carti pe care le imprumutasem de acolo.

Lectura reprezinta pentru mine si hobby si modalitate de a imi imbogati vocabularul si imaginatia si nu numai atat. Mi se pare cea mai ieftina "distractie" si companie. Eu inca merg la biblioteca judeteana si imprumut carti (o fac de vreo 15 ani) si mi se pare fascinant sa caut ceva, sa trec printre carti, sa le iau din rafturi si sa le rasfoiesc in tihna. 

De obicei citesc seara inainte de culcare, dupa ce am terminat tot ce aveam de facut. Incerc sa nu citesc cand ar trebui sa fac altceva mai important in timpul zilei pentru ca nu-mi tihneste.

Acum citesc Ben-Hur, o carte inceputa acum multi ani si pe care n-am finalizat-o, desi mi-a placut mult. Am decis s-o reiau de la capat pentru ca nu-mi mai aminteam multe detalii din ea. Pe la inceputul lunii decembrie mi-am impus sa imi iau cartile la rand si sa citesc doar cate una de la un capat la altul. Pana sa iau decizia asta aveam incepute vreo 4-5, pe care nu reuseam sa le parcurg de nici o culoare. Asa ca pana acum am finalizat trei carti mai groase ("Elevul Dima dintr-a7a", "Cismigiu&Comp - Buna dimineata, baieti!" -cele din seria Biblioteca pentru toti si "Akedia-fata duhovniceasca a deprimarii"), m-am apucat de a patra- "Ben-Hur" si am mai terminat doua carti mai mici ("Lumina Lina" - poezii religioase scrise de monahul Ioan Bute si "Randuieli de viata crestina"- Sf.Serafim de Sarov). Pe langa romanul pe care il citesc acum vreau ca seara inainte de culcare sa citesc si cate poezie, asa ca am ales volumul lui Ion Minulescu - "Romante pentru mai tarziu" pe care il aveam deja in biblioteca.

Sunt constienta ca nu e usor sa citesti, uneori nu avem timp, iar alteori suntem prea obositi ca sa mai putem parcurge o pagina macar. Mi-e limpede ca poate la un moment dat in viitorul meu nu voi mai avea asa mult timp sa pot citi, desi sper sa-mi gasesc mereu macar 30 de minute sa citesc in tihna ceva frumos. 

Voi ce cititi? Cum cititi? De ce cititi?

Despre lectura a scris un articol frumos si Iuliana, pe care il puteti gasi aici.

8 comments:

  1. Eu citesc de cand ma stiu. Citesc ca sa traiesc, altfel nu pot. Multa vreme am citit tot ce-mi pica in mana, orice de la romane, carti de dezvoltare personala, de psihologie, noua spiritualitate, absolut orice. Numai cartile de teologie ortodoxa le-am ocolit foarte multi ani, cand aveam ceva mai putina minte si multa galceava cu Dumnezeu. Vara trecuta am stat o saptamana la manastirea Brancoveanu de la Sambata. Au acolo la intrarea in manastire un magazin foarte mare cu icoane si mii de carti minunate din care am iesit cu bratele pline, asa ca am material de citit pentru cel putin un an de acum incolo. Asa ca acum recuperez, citesc aproape numai carti pe tematica ortodoxa.
    Si mie imi place sa merg la biblioteca publica. Parca ma incarc cu energia locului si imi plac oamenii pe care ii intalnesc acolo si care au aceleasi preocupari ca si mine. Imi place sa fiu in preajma lor.

    ReplyDelete
  2. Irina, multumesc pentru un raspuns asa de detaliat!
    Cum spuneam si in postarea mea:
    -eu nu mai cumpar carti decat online (pretul online este mult mai bun decat ceea ce gasesc in librarii)
    -inainte de a comanda o carte online, o caut un librarii, o rafoiesc, verific pretul (pana acum nu am gasit niciodata mai ieftin decat online) si abia apoi o comand
    -momentan eu citesc foarte, foarte multe povesti, carti pentru copii :) Din pacate nu mai am timp sa citesc si altceva, dar am cumparat multe carti interesante pentru fetita mea si invatam impreuna multe lucruri utile :)

    ReplyDelete
  3. Seamana mult lecturile noastre! Beletristica deocamdata nu prea mai citesc, pt ca m-ar atrage atat de mult incat as neglija alte lucruri, dar citesc carti de cultura generala, cu articole scurte (poti sa citesti si pe sarite) si poezii. De cativa ani mi-am cumparat destul de multe carti de citate si aforisme, imi plac foarte mult! Important este sa ne mentinem viu spiritul si mintea tanara, eu asa cred!

    Aa.

    ReplyDelete
  4. Si mie imi plac cartile de citate si aforisme! Chiar am citit in vara una superba "Aforismele lui Brancusi" si mi-a placut teribil de mult. Legat de beletristica si eu patesc la fel, daca e o carte care ma prinde ma afund efectiv acolo...

    Si asa e cu cititul - pastreaza mintea tanara si spiritul viu, frumos ai zis-o!

    ReplyDelete
  5. Adriana, eu iti multumesc ca mi-ai ridicat mingea la fileu cu intrebarile puse pe blogul tau.

    Sa stii ca ai mare dreptate, si din cartile de copii se pot invata multe! Le mai citesc fratilor mei cateodata din cartile care le au si nu simt ca imi irosesc timpul, ba din contra!

    ReplyDelete
  6. Iuliana, la fel si eu! Citeam la un moment dat orice gaseam. Am citit si carti cu tema new age si multe, multe altele. Dar de cativa ani am cateva trasee de lectura, pe care le-am mentionat si in postare. Carti de teologie ortodoxa am inceput sa citesc din 2008.

    Mi-a placut si ideea ta cu "citesc ca sa traiesc, altfel nu pot". Nu stiu cum ar fi fost viata daca nu existau cartile...

    La voi in Galati cum e biblioteca, are si sala de imprumut? La noi da, dar cat am stat in Bucuresti nu gasisem una care sa imprumute si pentru acasa si tare mult mi-a lipsit treaba asta!

    ReplyDelete
  7. Dintre cartile de teologie mi-au placut cele scrise de Savatie Bastovoi, parca vorbeste cu inima!

    Si trebuie sa recunosc ca prinre lecturile zilnice se numara si numeroase bloguri. Cred ca asta este totusi un aspect pozitiv al internetului, atat vreme cat stii ce te intereseaza si cat de util este ce citesti.

    ReplyDelete
  8. Aa, da, cartile parintelui Savatie Bastovoi sunt deosebite, as vrea sa citesc "Fuga in campul cu ciori" in curand.

    Si blogurile reprezinta o forma de lectura, eu cel putin invat multe de pe alte bloguri. Cum ai zis si tu, e un aspect pozitiv al internetului.

    ReplyDelete