Friday, November 16, 2012

Provocarea FB

Buna dimineata!

A venit in sfarsit toamna cu adevarat. Gradele sunt undeva sub10 aici la noi, desi pe cer se arata un soare frumusel care zambeste cu putere. Dar este frig, frig, frig.


N-am mai scris de multa vreme, desi ma aruncasem cu mult avant spre o serie de noi postari. Din cate ma cunosc supra-entuziasmarea in privinta unui lucru se soldeaza mai mereu cu un esec, sau cu un "deces" prematur al proiectului. Asa se face ca cele 30 de zile fara Facebook au fost doar...15 zile. Chiar si asa am cateva concluzii trase:



-o pauza e binevenita mereu, mai ales ca ajuta la o distantare fata de aceasta platforma de socializare. Dupa aceasta pauza mi-am sters toate fotografiile personale si nu am mai simtit nevoia sa arat "preietenilor" mei noutati legate de persoana mea;

-o singura persoana a sesizat ca "lipsesc" de acolo. Una din aproape 130 de prieteni :).

-dupa primele zile de "dezintoxicare" mi-am dat seama ca se poate trai bine-mersi si fara cascada de informatii si imagini cu care luam contact zi de zi de pe pagina principala a FB-ului (acolo unde apar noutatile). In aceasta 15 zile am intrat de doua ori timp de 1-2 minute fie ca sa sterg din poze, fie sa verific casuta de mesaje (trebuia sa primesc niste date printr-un mesaj privat, dar eram si curioasa daca m-a cautat cineva). In acele scurte vizite m-am simtit ca un individ curios care arunca o privire in mintea altor persoane ca sa vada ce le place, ce impartasesc, ce mai comunica prin statusuri, etc.

-mi-am dat seama ca FB-ul umple un gol care poate avea multe forme. Ceea ce nu e ok.

Ar mai fi multe de spus. Nu vreau sa impart lucrurile in doua: e rau sau e bun. E deopotriva si rau si bun, depinde cum il folosesti. Ca si cu cartile, ca si cu informatia, ca si cu cuvantul, ca si cu... orice. E rau daca acapareaza viata omului in totalitate. E bun daca poti pastra prin aceasta platforma de socializare niste vechi sau noi legaturi si daca nu te expui foarte mult. E bun pentru a face informatia sa circule si e perfect pentru situatiile in care ai o afacere sau un produs pe care vrei sa-l promovezi. Deci da, am sa raman acolo pentru inca o vreme :).

15 comments:

  1. Așa am simțit și eu la un moment dat că vine de acolo o cascadă de informați care mă obosește, mă împovărează...
    Sunt vitale astfel de pauze :)

    ReplyDelete
  2. Intr-adevar, daca ai o mica afacere sau vrei sa promovezi institutia in care lucrezi sau o campanie umanitara, e bun facebook-ul.
    Din experienta mea (am avut un cont de facebook timp de vreun an si ceva) un cont personal e mai putin bun spre deloc :) pentru ca:
    - toate informatiile postate de tine se pot intoarce candva impotriva ta;
    - vechile legaturi de obicei raman ... vechi legaturi, pe facebook se mentine doar o relatie de politeturi, schimb de replici dragute si cam atat. Cu prietenii legatura se mentine prin telefon, mail, intalniri reale. Facebook-ul ne satisface doar curiozitatea (care poate fi si rautacioasa, eu am simtit si asta :|) de a vedea ce mai fac ceilalti;
    - deoarece FB este o lume virtuala poti avea impresia ca-ti sunt apropiati mai multi prieteni din lista si sa fii dezamagita la un moment dat;
    - nu stii niciodata unde ajunge informatia pe care o scrii pe FB chiar daca ti-ai luat toate masurile de securitate oferite;
    - FB poate oferi celorlalti informatii despre locul in care te afli (de ex, daca postezi de pe telefonul mobil o sa scrie "18 hours ago near Paris, France");
    - avalansa de informatii este interesanta, dar de multe ori nefolositoare;
    - apare dorinta de a te lauda cumva (prin poze din vacante, reusite profesionale), ca sa nu fii mai prejos decat altii (vechi legaturi) care au ajuns, de ex, manger de proiect intr-o firma renumita din SUA, sa zicem;
    - postarile tale pot face rau cuiva, chiar daca nu-ti dai seama de asta (pe moment sau niciodata) pentru ca informatia se propaga. Ce e scris pe internet ramane multa vreme, e preluat de altii;
    - nu am incredere in FB (ca si companie), nu am incredere ca informatiile mele pe care le-am sters au fost definitiv sterse sau au fost pastrate pe serverele lor. FB e o imensa baza de date, niciodata nu s-a facut o asemenea colectie de date despre oameni de pe intreaga planeta si ar fi "prosti" sa le stearga. :)
    Ca o concluzie, FB poate starni multe sentimente nelalocul lor care sa ne faca sa pacatuim prin: invidie, curiozitate, mandrie, barfa, minciuna, dependenta. Si de aceea cred ca dezavantajele pentru suflet sunt mai mari decat lucrurile bune obtinute prin FB. Desigur ca nu-ti spun sa-ti stergi contul asa cum am facut eu, am scris doar punctul meu de vedere pe care mi l-am format in anul acela de FB.

    ReplyDelete
  3. Nu doar o persoană a observat că lipsești. Doar că eu, cealaltă persoană :)), știam că ai luat pauză. Sâc! Cu FB ai dreptate, eu am dezactivat contul de nu știu câte ori și practic acum nu-i văd (în ce mă privește) decât 2 utilități: distribuirea activității de pe blog (la care nu doresc să renunț)și contact cu tot ce e legat de profesie (pe FB sunt multe grupuri de mediatori autorizați unde se discută absolut tot ce e nou și tot ce se mai implementează legat de profesia noastră). În rest, pierdere de vreme! Te pup!

    ReplyDelete
  4. Din pacate am si eu cont pe FB dar drept sa-si spun nu m-a atras niciodata fapt pentru care am intrat foarte putin la inceput apoi l-am "eliminat" spun in ghilimele pentru ca defapt el exista scris insa eu nu-l conectez.As vrea sa-l streg pentru totdeauna dar am inteles ca nu se poate. Nu am facut nici un fel de postare iar fotografii nu am pus nici una.Oricum ma bucur ca nu ma atrage in nici un fel....:)

    ReplyDelete
  5. Postarea ta aproape ca m-a convins ca e timpul sa iau si eu o pauza de FB, nu de tot, ci doar cat sa reusesc sa ma mai distantez putin si sa-mi recapat bunele obicei de a citi mai mult, de a ma plimba mai mult, de a bea o cafea cu o prietena in loc sa-i las un mesaj pe Facebook, etc. Cochetam mai demult cu ideea, insa cred ca aveam nevoie de un impuls. Asadar multumesc pentru impuls :)

    ReplyDelete
  6. Ramo, ai dreptate. Eu iar simt nevoia de o pauza de FB! Cred ca-mi stabilesc alt obiectiv acum - sa intru o data la doua zile pentru un timp mai scurt. Sa vedem ce va iesi! Te imbratisez!

    ReplyDelete
  7. Petala calatoare, multumesc de vizita in primul rand si apoi pentru frumosul comentariu. Ma bucur mult ca te-a inspirat ce am scris, nu ma asteptam chiar sa dau un impuls cuiva, dar e bine! Chiar e bine pentru ca mesajul tau m-a facut sa ma gandesc ca e bine sa iau iar o pauza. Saptamana trecuta am avut ocazia sa testez pe viu o relatie de prietenie cu cineva de pe FB si nu se compara cu nimic impartasirea fata catre fata a gandurilor, a impresiilor... toate la aburul unui ceai aromat.

    Te mai astept pe aici si cu siguranta te voi mai vizita si eu :).

    ReplyDelete
  8. Maria, sunt de acord cu tine! Am avut si eu cateva dezamagiri privind anumite relatii stranse de "prietenie" virtuala. De fapt cam la majoritatea concluziilor tale am ajuns si eu dupa aproape 2 ani de existenta acolo. E adevarata si treaba cu informatia care ramane salvata pe un server mare al FB, ceea ce NU e ok.

    Ceea ce mi-e limpede e ca si FB-ul va avea un declin ca si Hi5-ul, ca si myspace si restul platformelor de socializare.

    Multumesc frumos de vizita! Te mai astept cu drag!

    ReplyDelete
  9. Mari, hihi, tu nu intri in ecuatie pentru ca stiai si de ce lipsesc. Eu scriam despre cei a caror "disparitie" subita a mea nu le-a zis nimic. Ba multi m-au si uitat definitiv odata cu pauza, nu tu like, nu tu comment nimic de la revenire incoace :)). Da, e ok si pentru situatiile mentionate de tine. Si eu as putea spune ca mai sunt inspirata un pic pe partea asta artistica cu ajutorul FB, dar as putea bine mersi sa ma uit intr-un album de arta pentru asta.

    Te imbratisez!

    ReplyDelete
  10. Corina, nu ai pierdut nimic daca nu ai activitate acolo! Contul poate fi sters, intai stai cu el dezactivat 14 zile timp in care nu trebuie s ate mai loghezi pe el, apoi se sterge automat.

    poate te ajuta linkul acesta:

    https://www.facebook.com/help/delete_account

    ReplyDelete
  11. Buna dimineata
    Irina, sa stii ca aseara mi-am facut "curatenie" la sange in contul de FB. Mi-am sters pozele personale, m-am dezabonat de la tot soiul de subscriptii sau cum s-or numi pe romaneste :)) si mi-am epurat lista de "prieteni". Aveam prieteni de like-uri si share-uri cu care daca ne intalnim pe strada nu ne salutam :)) Au ramas foarte putini in lista, cei apropiati si in viata reala sau prieteni si rude aflate departe cu care mai tin legatura in felul asta. Fiind atat de putini ma gandesc ca postarile vor fi si ele putine si cu adevarat interesante, nu umplutura si zeci de caricaturi pana acum. Sa vedem!

    ReplyDelete
  12. Irina, si eu am simtit la un moment dat ca ma incarca f. tare volumul de informatii primit acolo si l-am sters. Dar pt mine (cel putin) e f. important sa nu ma intorc atunci cand fac asa ceva, asa ca sters a si ramas. Ma simt mult mai bine de atunci.
    Corina, se poate sterge, dupa ce il stergi el dispare din lista prietenilor, dar timp de 14 zile, daca te reloghezi, se reactiveaza. Dupa cele 14 zile, daca nu este accesat, se sterge definitiv. Aici http://www.wikihow.com/Permanently-Delete-a-Facebook-Account

    ReplyDelete
  13. Maria, ai dreptate, am inteles ca nici o informatie nu se "pierde" din internet.

    ReplyDelete
  14. Hai să-ți spun un secret: nu se șterge contul ăla nici dacă nu-l activezi luni multe de zile! Din păcate eu mi-am dorit să șterg și după ce au văzut că nu mai intru câteva luni au început să mă bombardeze cu email-uri de m-am săturat, plus că am regăsit contul la fel de minunat și de ”viu” cum îl lăsasem!

    ReplyDelete
  15. Mari, se sterge. Sunt doua optiuni: una care apare undeva mai la indemana oricui - dezactivare (aici dispari doar aparent, e suficient sa te reloghezi cu mailul si parola si totul revine ca si cum nu ai fi plecat nici o secunda) si optiunea de stergere, care e dosita si abia o gasesti. Daca selectezi stergere, ti se da doua saptamani de ”gandire” in care contul ramane intr-un fel de stand by si unde, la fel ca la dezactivare, daca te reloghezi in aceste 2 saptamni se considera ca te-ai razgandit, ca nu-l mai stergi si isi revine la viata. Daca nu intri in acest interval, dupa 14 zile se sterge si nu mai ”existi” pe FB. Am analizat profund problema :D, plus ca am doua cunostinte care si-au sters conturile si desi mi-au ramas niste mesaje private de la ei in casuta, userul nu mai exista, le apare asa ceva in loc de nume: ”utilizator FB”. I-am lasat Corinei mai sus un link de unde se poate sterge si parca si Maria a lasat unul intr-un alt comentariu. Pupici, weekend frumos iti doresc!

    ReplyDelete